• الموقع : المجلس الإسلامي العربي .
        • القسم الرئيسي : لغات أخرى .
              • القسم الفرعي : فارسى .
                    • الموضوع : علامه حسينى:همزیستی مسالمت آمیز، اساس و جوهر ادیان آسمانی است .

علامه حسينى:همزیستی مسالمت آمیز، اساس و جوهر ادیان آسمانی است

علامه حسينى:همزیستی مسالمت آمیز، اساس و جوهر ادیان آسمانی است
 
سفارش ادیان آسمانی به همزیستی مسالمت آمیز، موضوعی مهم و اساسی است که همواره عامل استحکام و ایجاد صلح و استقرار امنیت میان ملت ها بوده است. زیرا فلسفه ادیان آسمانی احترام به انسان ها و جلوگیری از دشمنی و درگیری میان انسان هاست.
سیاه ترین دوران های بشر در هنگام جنگ ها و  اختلافات دینی که البته عوامل سیاسی پشت آنها قرار داشته اند بوده است. در این دوران ها بشر گرفتار بحران های متعددی شده و و خون بسیاری مردم بیگناه بر زمین ریخته شده است. این جنگ ها و درگیری های خونین که به بهانه دینی ایجاد شده اند دو عامل اساسی داشته اند یکی برتردانستن دین خود بر دین دیگران و دیگری ناآگاهی مردم از حقیقت ادیان آسمانی خود که جوهره و پیام اصلی آنها دعوت به همزیستی مسالمت آمیز است.
دین اسلام که متاسفانه افراط گرایان (مانند افراط گرایان سایر ادیان) زیر نام آن به درگیری های خونین و کشتار بیگاناهان مشغولند دینی است که دین های دیگر را نفی نمی کند بلکه خواهان همزیستی در صلح و آرامش با سایر ادیان است. در  آیه 64 سورهء سوم قرآن کریم آمده است که : {بگو اى اهل كتاب بياييد بر سر آنچه كه ميان ما و شما مشترک است متحد باشیم كه جز خدا را بندگی نکنیم و چيزى را در قدرت و تدبیر با او شریک تلقی نکنیم و در برابر خدا افرادی از خودمان را صاحب اختیار خود نگیریم.  پس اگر از این پیشنهاد روی برتابند بگوييد شاهد باشيد كه ما اهل صلح و آرامش هستیم}. به راستی که خلاصه و مبنای اندیشه همزیستی مسالمت آمیز در این آیهء مبارکه نهفته است.  آری خدای واحد که منبع ادیان آسمانی است سرچشمه همکاری ملت ها برای وحدت و اهداف و برنامه های مشترک است.
دنیای امروز ما با فرهنگ تنفر و کینه توزی دینی و توطئه برای ایجاد اختلاف مواجه شده است  وظیفه همهء ما بخصوص وظیفهء عالمان دینی است تا با کار فرهنگی به روشنگری بپردازیم و به درگیری ها پایان دهیم. زیرا این فرهنگ درگیری و خشونت، دشمن ادیان آسمانی است و موجودیتش به زیان تمام ادیان است. زیرا این ادیان رسالتشان دوستی و محبت و همکاری و ایثار و پرهیز از خشونت می باشد. ما وظیفه داریم با تلاش و بردباری و همزیستی مسالمت آمیز خود، اهداف ادیان آسمانی را محقق سازیم و اینچنین آرمان خود را به پیروزی خواهیم رساند.
علامه سيد محمد على حسينى
دبیرکل شورای اسلامی عربی در لبنان

 


  • المصدر : http://www.arabicmajlis.com/subject.php?id=1362
  • تاريخ إضافة الموضوع : 2015 / 07 / 27
  • تاريخ الطباعة : 2024 / 03 / 29